انواع زخم تروما ( trauma )

انواع زخم تروما ( trauma ) چیست ؟ | علل | درمان

مجله سلامت

زخم تروما

تروما ریشه ی یونانی دارد و به مفهوم زخم یا جراحت است. در علم پزشکی هرگونه آسیب ،شوک، جراحت، ضربه که به بدن وارد می شود را زخم تروما گویند. به این شرط که از سمت خارج به بدن وارد شده باشد و عوامل درونی باعث ایجاد شدن آنها نشوند. ضربه هایی که باعث ایجاد زخم تروما میشوند در اثر افزایش انرژی وارد شده به بدن به وجود می آیند که، این انرژی ها معمولا از نوع حرارتی(سوختگی) ،انرژی هایی که در اثر ضربه زدن به وجود می‌آیند یا از نوع  انرژی های شیمیایی و مکانیکی هستند.

 در شرایطی مانند آسیبهای شدید مثل، قطع نخاع به هیچ عنوان نباید بیمار توسط افراد غیر مجرب جابه جا شود و حتما باید منتظر بمانید تا پزشک و یا امدادگری که در کار خود تخصص لازم را دارد بیمار را به وسیله تجهیزات کافی جابه جا کرده و به بیمارستان منتقل کنند.

زخم تروما معمولاً به شکل بریدگی ،پارگی بافت ها، یا زخم هایی که در بدن ایجاد سوراخ میکنند خود را نشان می‌دهد یکی از دلایل مرگ و میر در کسانی که دچار زخم تروما شده اند، خونریزی کنترل نشده است.

انواع زخم تروما:

1) زخم حاد:

زمانی اتفاق می افتد که پوست پاره شده و ظاهرش نا هموار شود. یک زخم ترومای حاد زمانی ایجاد می شود که اجسامی مانند شیشه ،فلز یا شن وارد پوست شده و آن را پاره کند. زمانی که لایه های بافت در قسمت داخل بریدگی به طور واضح  قابل مشاهده نیستند میگوییم زخم حاد ایجاد شده است.

2)زخم بریدگی:

همانطور که از اسمش پیداست نتیجه ی برخورد یک جسم تیز و برنده با پوست و لایه های زیرین پوست است. از عمیق‌ترین زخم‌های تروما، ترومای نافذ میباشد که بیشتر در اثر برخورد با چاقو یا اصابت گلوله ایجاد می شود.

زخم تروما چیست؟

3)زخم نافذ:

زخمی که در اثر سوراخ شدن پوست توسط یک شیء وارد شده به بافت بدن ایجاد میشود را زخم نافذ گویند. در این نوع جراحت شی ممکن است از همان مجرایی که وارد بدن شده ،بیرون بیاید یا به بافت‌های دیگر انتقال پیدا کند یا جابجا شود.

نشانه ها و علائم زخم ناشی از تروما

زخم های ناشی از تروما علائم مختلفی دارند که به بررسی آنها می پردازیم:

  1. خونریزی
  2.  احساس درد
  3. متورم شدن 

علائم متفاوتی در هنگام ایجاد زخم تروما در فرد به وجود می آید:

  1.  سطح هوشیاری شخص تغییر می کند.
  2.  ممکن است در فرد اختلالات و مشکلات تنفسی ایجاد شود.
  3. سرگیجه و حالت تهوع

شایان ذکر است هنگامی که این علائم و نشانه ها در فرد ایجاد شد برای جلوگیری از عوارض آن حتما به پزشک مراجعه کرده تا اقدامات مورد نیاز درمان انجام شود.

درمان زخم تروما

بعد از ایجاد زخم تروما می توان درمان های زیادی انجام داد که به بررسی آنها می پردازیم:

  1. جلوگیری از خونریزی و متوقف کردن آن
  2. تمیز و ضدعفونی کردن زخم
  3.  پانسمان پیشرفته برای درمان زخم و جلوگیری از عفونت

برای درمان زخم و تروما تنها زمانی نیاز است به بیمارستان مراجعه نمایید که زخم قسمتی از عملکرد بدن را تحت تأثیر قرار داده و یا قسمتی از آن را مختل کند و یا اینکه خطر مرگ را برای بیمار به دنبال داشته باشد. زخم تروما می تواند سطحی باشد که در این صورت با یک پانسمان ساده مشکل بیمار حل میشود یا می‌تواند عمیق باشد که در این صورت برای بستن زخم از جراحی یا بخیه استفاده می شود.
برای درمان زخم تروما باید ابتدا هر گونه آسیب که به ساختار بافت های زیرین بدن وارد شده را از بین برد و هر گونه ذرات خارجی که در زخم تروما وجود دارد را خارج کرد و به آن زخم اجازه زهکشی داده شود.

درمان زخم تروما

 

مراحل عمومی درمان در انواع زخم تروما

۱ )زخم ترومای ناشی از پارگی
ابتدا زخم با استفاده از آب نمک(محلول سالین) تمیز و استریل شده و اجسام خارجی را از آن خارج می کنند که، برای جلوگیری از عفونت در جراحت وارد شده، از آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند و در آخر برای تمیز نگه داشتن زخم از یک پانسمان استریل استفاده می‌شود.

۲)زخم ترومای نافذ
این نوع زخم به دلیل وارد شدن یک جسم خارجی درون بدن ایجاد می شود که از طریق عمل جراحی قابل درمان است. به این صورت که بیمار را بیهوش کرده و علائم حیاتی آن را به طور مدام چک کرده و جسم خارجی را از بدن بیرون می آورند، سپس زخم  را با بخیه بسته و با باند استریل پانسمان می کنند.

۳)ساییدگی:
زخم را با یک گاز استریل که به سالین آغشته شده پاک می کنند، تا هر نوع ماده یا جسم خارجی که به صورت سطحی روی زخم تروما قرار گرفته از بین برود، سپس آن را پانسمان کرده و اجازه می‌دهند تا پوست روی زخم ایجاد شود. لازم به ذکر است که در تمام زخم‌های تروما از هر نوعی که باشند برای جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری کزاز به بیماران واکسن کزاز تزریق می‌شود.

پیشگیری از زخم تروما

تمامی وسایل تیز و برنده و ماشین‌آلات حتما باید طبق دستورالعملی که از طرف سازنده آنها اعلام می شود و بر اساس رهنمودهای ایمنی استفاده شوند.
استفاده از مواد منفجره و هرگونه سلاح سرد و گرم باید فقط توسط بزرگسالان آموزش داده شود و از دسترس کودکان دور نگه داشته شود.
اشخاصی که اهل بازی ،ورزش، تفریح و هر گونه سرگرمی این چنینی هستند باید از وسایل محافظ همان بازی استفاده نمایند و تمام قوانین ایمنی را به طور کامل رعایت کنند.خطر جراحاتی که در اثر تصادفات رانندگی ایجاد می‌شود با بستن کمربند ایمنی و قرار دادن کودکان در صندلی های عقب اتومبیل کاهش پیدا می کنند.
برای تهیه ی تجهیزات مربوط به پانسمان و انواع لوازم پزشکی می توانید به فروشگاه حافظ طب که مرکز تخصصی فروش پانسمان های نوین می باشد مراجعه فرموده و اجناس خود را با بالاترین کیفیت تهیه نمایید.

پیشگیری از زخم تروما


0 دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.