پانسمان نوین

آشنایی با انواع پانسمان نوین

مجله سلامت

پانسمان نوین نوع جدیدی از پانسمان ها می باشد که نسبت به پانسمان های قدیمی، تفاوت زیادی دارد. پانسمان  نوین برای زخم های با عمق زیاد استفاده می شود و فقط محدود به الکل و چسب نمی باشد. پانسمان نوین به صورت های مختلفی وجود دارد و مزایای متفاوتی نیز دارد.

 معمولا مشاهده می شود که پانسمان نوین به صورت پودر یا ژل یا به حالت برخی از ترکیبات خاص موجود می باشد. قابل ذکر است که پانسمان نوین، مرطوب کننده زخم می باشد و این موضوع باعث می شود که روند بهبود زخم سریع تر و راحت تر انجام شود.

همچنین پانسمان های قدیمی فقط جهت حفظ خونریزی استفاده می شدند که نیاز به چسب و عملیات خاصی داشتند، در حالی که امروزه با پیشرفت علم پزشکی ثابت شده است که پانسمان های نوین فقط جهت پانسمان استفاده نمی شوند، بلکه برای انواع زخم های مختلف به عنوان یک روش درمانی مصرف می شوند.

انواع پانسمان نوین به صورت آلژینات، هیدروکلوئید، فوم، کلاژن، هیدروژل، پانسمان جاذب و فوق جاذب و عسل و آنتی باکتریال وجود دارند. هر یک از انواع این پانسمان ها برای ترمیم و بهبودی زخم های مختلف کارایی دارند. 
در مورد مزایای پانسمان نوین می توانیم به هزینه پایین، راحتی در استفاده، درمان و بهبودی سریع تر زخم، آبرسانی قوی به سطح پوست، جذب ترشحات زاید، ضد حساسیت، و بسیاری از موارد دیگر اشاره کنیم.

 به طور کلی استفاده از پانسمان نوین مورد تایید پزشکان و متخصصان می باشد و پانسمان های قدیمی که محدود به الکل و پد و گاز بودند، جای خود را با پانسمان نوین داده اند.
 مواد به کار رفته در این پانسمان ها موجب شده است که خواص متعددی داشته باشند. این نوع از پانسمان ها برای اعمال جراحی یا جراحات بسیار شدید و عمیق کاربرد دارد. قابلیت عدم نفوذ آب به داخل این پانسمان ها برای افراد، بسیار مهم می باشد.

پانسمان نوین به گونه ای طراحی و ساخته شده است که به چسب و باند برای محکم نگه داشتن پانسمان نیازی دارند. این پانسمان ها به صورت مرطوب هستند و عملیات ترمیم زخم با استفاده از این نوع پانسمان ها، بسیار سریع صورت می گیرد.

حافظ طب نوین در زمینه تجهیزات و لوازم پزشکی فعالیت داشته و شما می توانید با خرید محصولات درمان زخم از حافظ طب و استفاده از پانسمان های پیشگیری از زخم، به بهبود فرایند درمان خودتان کمک کنید.

بررسی انواع پانسمان نوین و مسائل مربوط به آن 

در این قسمت به بررسی گونه های مختلف پانسمان نوین و نکات مرتبط می پردازیم:

  • آلژینات ها
  • کلاژن ها
  • فوم
  • هیدروکلوئید
  • هیدروژل
  • فیلم شفاف
  • جاذب
  • عسل
  • آنتی باکتریال

بررسی آلژینات ها

پانسمان پرکننده  (آلژینات ها) به صورت جاذب و غیر چسبنده می باشند و از موادی مانند فیبرها تهیه می شوند. کارکرد این نوع از پانسمان ها به این صورت است که از طریق ترکیب یون کلسیم و سدیم، نوعی ژل خاص تولید می کنند که این ماده مرطوب کننده محل زخم می باشد و موجب ترمیم زخم می شوند.

پانسمان زخم آلژینات در حفظ رطوبت مناسب زخم کمک شایانی می کند و تشکیل بافت گرانوله را تقویت می کند. یک پانسمان می تواند تا 20 برابر وزن خود مایعات را جذب کند. پانسمان های آلژینات معمولاً به عنوان یک پانسمان اولیه به کار می روند.

پانسمان پرکننده زخم

بررسی کلاژن ها

 کلاژن ها از منابع حیوانی مختلفی چون گاو و ماهی تهیه می شوند و به صورت ورق و پودر در بازار موجود هستند. همان طور که می دانید، کلاژن ماده اصلی جهت محافظت پوست محسوب می شود که تقریبا 33درصد از پروتئین های بدن را کلاژن تشکیل داده است. پانسمان کلاژن برای زخم هایی با ترشحات کم تا زیاد طراحی شده اند. 

 نحوه عملکرد این دسته از پانسمان های نوین به این صورت است که با تولید کلاژن و رفع چرک و عفونت در محل زخم، به روند بهبود زخم کمک می کنند.

پانسمان کلاژن

بررسی فوم ها

پانسمان فوم دارای یک لایه پوششی ضد آب هستند به صورت چسبنده و غیر چسبنده وجود دارند. فوم ها می توانند ترشحات مختلف زخم را جذب کنند. با جذب این مواد، آلودگی های و عفونت های زخم از بین رفته و روند بهبودی طی می شود. قابل ذکر است که فوم ها در قالب های مختلفی وجود دارند و به علت سازگاری با آب، درمان بسیار راحتی صورت می گیرد.

پانسمان فوم

بررسی هیدروکلوئیدها

در مورد هیدروکلوئید ها باید بگوییم که این پانسمان ها از مواد کلوئیدی مانند ژلاتین، پکتین، و برخی مواد دیگر تشکیل شده اند. معمولا برای زخم های کوچک تا متوسط کارایی دارند و به صورت چسبنده بوده و برای استفاده از آن ها، به چسب نیاز ندارید. عملیات ترمیم بر روی زخم، از طریق ایجاد و حفظ رطوبت شکل می گیرد.

 ژلی که در فرایند استفاده از هیدروکلوئیدها تشکیل می شود، محیطی اسیدی و ضد ویروسی و باکتریایی ایجاد می کنند.

قابل ذکر است که میکروب ها و عفونت ها قابل نفوذ به این پانسمان هیدروکلوئید نیستند و مصرف بالایی نیز دارند.


پانسمان های هیدروکلوئیدی با فراهم کردن محیط درمانی عایق بندی شده و مرطوب برای زخم ها بسیار مناسب هستند و با محافظت از زخم های آلوده به آنزیم های بدن کمک می کنند که به روند بهبود سرعت ببخشند.

پانسمان هیدروکلوئید

بررسی هیدروژل

هیدروژل از طریق ترکیبی از آب و گلیسیرین شکل گرفته اند و ساختار پلی مری آن ها باعث می شود که دمای زخم مورد نظر تا حد زیادی کاهش یابد. این خاصیت به برداشتن بافت های غیر زنده و ترمیم کمک زیادی می کند. احیای بافت های آلوده و بازسازی زخم از مزایای هیدروژل محسوب می شود.

پانسمان نوین هیدروژل به صورت ورقه، ژل، نوار موجود هستند.

این پانسمان ها می توانند به زخم رطوبت داده و درصورت زیاد بودن ترشحات زخم حتی رطوبت گیری کنند. این هیدروژل ها فاقد چسب هستند و برای نگهداریشان در محل زخم نیاز به پانسمان ثانویه مانند یک پانسمان شفاف یا پانسمان ورقه ای دارند.

پانسمان هیدروژل

بررسی پانسمان فیلم شفاف

فیلم شفاف نوعی پانسمان نوین می باشد که دارای یک لایه منفذ دار و چسبناک می باشد که ضخامت های گوناگونی نیز دارد. این پانسمان ها به صورت شیشه ای نیز هستند و از نفوذ میکروب ها و باکتری ها جلوگیری می کند.

بررسی پانسمان عسل

عسل دارای اجزای فعال زیستی است که به ترمیم و بهبود زخم کمک می کند. با وجود PH اسیدی که عسل دارد باعث آزادسازی اکسیژن و آبرسانی به زخم می شود و به سرعت خوب شدن زخم کمک بسزایی می کند. پانسمان عسل داری خواص ضدباکتریایی و اسمزی است. منظور از اسمزی همان قند موجود در عسل است که آب را از بافت های آسیب دیده بیرون می کشد و التهاب زخم را کاهش می دهد.

پانسمان عسل

بررسی پانسمان آنتی باکتریال

زمانیکه قسمتی از بدن زخم میشود و به آن اهمیت داده نشود ممکن است موجب بروز عفونت شود و عدم توجه به آن مشکلات خطرناکی را برای فرد بوجود می آورد. به همین منظور زمانی که زخم عفونت می کند باید آنرا ضدعفونی کرد که از پانسمان آنتی باکتریال استفاده می کنیم. این پانسمان برای زخم هایی مانند زخم بستر و زخم پای دیابتی بسیار موثر و کاربردی است.

پانسمان آنتی باکتریال

فروش محصولات پانسمان:

حافظ طب ارائه دهنده بهترین و معتبرترین پانسمان ها جهت پیشگیری و درمان زخم می باشد. برای خرید و  فروش انواع محصولات پانسمان زخم شما می توانید از طریق سایت و یا با تماس با کارشناسان ما در حافظ طب جهت اطلاعات بیشتر، محصولات خود را تهیه نمایید.


0 دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.